Hae
Nina ja minit

Espanjalainen munakas – 4 raaka-aineen tortilla espanola

Espanjalainen munakas on helppo ja monen muun ruokalajin kanssa yhteensopiva, proteiinipitoinen välipala tai lisuke joka nautitaan kylmänä. Tortilla espanola on mielestäni parhaillaan tapaspöydässä ja viikonlopun kotibrunssilla. Kesäisin se sopii  piknikille salaatin ja machego-juuston seuraksi. Voit tehdä munakkaan jo edellisenä iltana, sen maku ei kärsi lainkaan jääkaapissa. Tortilla espanola sopii myös sormiruokailijalle, sillä siitä saa hyvin otteen, se on pehmeää eikä sisällä lainkaan suolaa.

 

Espanjalainen munakas (6:lle hengelle)

 

 

Mitä tarvitset:

  • 6 isohkoa perunaa (n. 300 grammaa)
  • 6 kananmunaa
  • 1 sipuli
  • 3 rkl oliiviöljyä
  • Ripaus mustapippuria
  • 1 tl kuivattua paprikaa

 

Vaiheet:

  1. Kuori ja kuutioi perunat.
  2. Silppua sipuli.
  3. Lämmitä paistinpannu keskilämmölle, laita pannulla 3 rkl oliiviöljyä, ja lisää sekaan sipuli, perunakuutiot ja paprikajauhe.
  4. Kun perunat ovat ruskistuneet, hiljennä lämpötilaa ja paista vielä 25 minuuttia miedolla lämmöllä kunnes perunat ovat kypsyneet. Lisää tarvittaessa öljyä.
  5. Riko kananmunat kulhoon, lisää sekaan mustapippuri ja vatkaa munien rakenne rikki.
  6. Kun perunat ovat paistuneet, kaada ne varovasti pannulta kananmunien sekaan.
  7. Kaada seos takaisin pannulle, ja paista miedolla lämmöllä vielä 20 minuuttia kunnes kananmuna on kypsynyt.
  8. Laita iso lautanen paistinpannun päälle, ja kippaa munakas lautaselle kääntämällä paistinpannu ylöslaisin. Liuta munakas takaisin pannulle, niin että toinenkin puoli saa paistopinnan ja paista vielä 5 minuuttia.
  9. Kaada lopuksi valmis munakas tarjoiluastiaan, ja anna jäähtyä ennen leikkaamista ja tarjoilua.

 

Espanjalainen munakas sopii tapaspöytään

Hyvää ruokahalua!

 

Kokkaa myös: Välimerellinen juustopiirakka, joka loppuu juhlissa kesken

 

Pätkäpaasto – Vaikutukset kehooni ja elintapoihini

Olen ollut ns. pätkäpaastolla tammikuun alusta alkaen. Intermittent fasting eli pätkäpaasto ei edellytä ruokavalion muutosta, vaan kyse on uuden ruokailurytmin opettelemisesta. Pätkäpaastolla ruokailut ajoitetaan esimerkiksi kahdeksan tunnin ajalle, ja ollaan 16 tuntia syömättä. Ennen ihmisillä ei ollut mahdollisuuksia syödä koko ajan ja pätkäpaasto oli sen myötä ihmisille aivan luonnollista. Kyseessä ei siis ole mikään uusi keksintö, vaikka tuntuu että moni nykyään pätkäpaastoa hehkuttaakin. Itselläni pätkäpäästö tarkoittaa, että jätän aamiaisen välistä ja syön lounaan töissä klo 11 aikaan. Seuraavaksi syön välipalan kolmen aikaan, päivällisen viideltä ja iltapalan klo 19 mennessä poikien kanssa. Teen toki poikkeuksen aikatauluun, jos olen sopinut meneväni ravintolaan illalla ystävien kanssa, tai aamiainen houkuttelee hotelliyön jälkeen.

 

 

Miten pätkäpäästö on sujunut?

Olin ennen kauhuissani, jos ennen labranäytteitä ei saanut syödä 12 tuntiin. Nyt 16 tunnin ”paasto” ei tunnu missään, eikä minua haittaa, jos lounas venyy palaverin takia puoleenpäivään asti. Elimistö omaksuu yllättävän nopeasti uuden ruokailurytmin, ja siinä pysyminen on vaivatonta. Minun ei tee iltaisin mieli syödä mitään, toisinaan juon kivennäisvettä ja teetä. Aamuisin juon espresson mustana, ja olen miltei tyytyväinen kun minun ei tarvitse miettiä mitä söisin aamiaiseksi. En odota lounasta mitenkään pyörtymisen partaalla, eikä mieleni tee edes ahmia. Olen tässä kahden kuukauden aikana tottunut uuteen ateriarytmiin, ja asiaa helpottaa se, että mieheni on samalla aikataululla.

 

Mitä vaikutuksia olen huomannut?

Moni pätkäpaastoaa tiputtaakseen painoaan ja rasvaprosenttiaan. En tiedä rasvaprosentistani, mutta painoa on tippunut muutama kilo. Mieheni aloitti pätkäpaastoilun viime kesänä ja tiputti rasvaprosenttiaan sen verran, että sen näki. Itsestäni en näe mitään, mutta naisilla taitaakin olla kehon rasva vähän tiukemmassa. Koska pätkäpaastolla syö väkisinkin vähemmän kuin normaalisti, paino tippuu pitkällä aikavälillä jos syö terveellisesti, monipuolisesti, ja ennen kaikkea tarpeeksi. Pätkäpaaston sanotaan tuovan muitakin terveysvaikutuksia, kuten hidastavan solujen vanhenemista ja alentavan kolesterolia. Arvostan kuitenkin eniten sitä, että olen paljon pirteämpi. Minulla on enemmän energiaa puuhailla iltaisin, jonka uskon johtuvan siitä, etten enää mussuta juustoleipiä Netflixin edessä.

 

Oletko kokeillut pätkäpaastoa?

 

Lue myös: Irti sokerikoukusta – Saamani vinkit sokerinhimon iskiessä