Ruokaturisti

Viikonloppu Maarianhaminassa tyttöjen kanssa

Vietimme kahden ystävän kanssa pitkän viikonlopun Maarianhaminassa elokuun lopulla, sillä kaipasimme minilomaa. Ajoimme jo edellisenä iltana Helsingistä kohti Turkua, jossa yövyimme. Silja Galaxy lähti seuraavana aamuna Turusta klo 8.30 ja saapui Maarianhaminaan kahden aikaan. Söimme runsaan erikoisaamiaisbuffetin heti laivaan päästyämme. Laivamatka kesti 5,5 tuntia ja ehdimme sen aikana tekemään ostoksia ja istumaan kannella juomassa kahvia raittiissa meri-ilmassa. Olimme tehneet viikonlopulle ravintolavaraukset ennakkoon ja otimme auton mukaan maihin, jolloin pääsimme Maarianhaminan ulkopuolellekin.

Viikonloppu Maarianhaminassa

Ajoimme suoraan satamasta Stallhagenin panimolle lounaalle Maarianhaminan ulkopuolelle. Olin käynyt viime vuonna tutustumassa panimoon pr-matkalla, ja katselin kaiholla silloin heidän ravintolansa herkkuja. Söin todella hyvän annoksen villilohta ja join sen kanssa Stallhagenin hunajaoluen. Jos oluet kiinnostelee, niin vinkkinä, että voit varata opastetun panimovierailun sekä olutmaistajaiset. Kierroksia järjestetään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Panimon yhteydessä on myös myymälä, jossa on myynnissä paikallisia herkkuja oluen lisäksi.

Ajoimme Stallahgenista suoraan hotellillemme. Yövyimme hotelli Arkipelagissa, joka oli n. 10 minuutin automatkan päässä satamasta. Hotelli sijaitsee meren rannalla aivan Maarianhaminan keskustassa. Hotellissa oli uima-allas ja sauna, jossa kerkesimme pikaisesti herkuttelun lomassa pulahtamaan. Rakastin erityisesti hotellin aamiaista – se oli monipuolinen ja laatu näkyi kaikessa. Tarjolla oli raikkaita inkivääri-lime shotteja, ihania tuoreita sämpylöitä paikallisella juustolla, kylmäsavustettua lohta ja brieta croisantin välissä ja kaiken kruunasi Ahvenanmaan pannukakku. Lisäksi mehustimella sai puristaa itselleen tuoretta appelsiinimehua, mahtava aloitus päivälle! Hotellin tiloissa sijaitsee ravintola Compagniet, jossa oli aivan ihana tunnelma ja sisustus. Kävimme siellä drinkeillä, sillä heillä on aivan mieletön valikoima erilaisia ginejä ja ginipohjaisia drinkkejä.

Söpöin chiavanukas hotellin aamiaisella

Ravintola Compagniet

Maarianhaminan keskusta on todella pieni, ja kävelemällä pääsee aivan joka paikkaan. Kävimme herkuttelemassa Ahvenanmaan pannukakulla paljon kehutussa Bagarstuganissa. Suloisella kahvilalla oli valikoimissaan myös paljon muita ihania makeita ja suolaisia herkkuja. Kävimme seuraavana päivänä nappaamsssa mukaamme vielkä kakkupalat hotelliin herkuteltavaksi. Suosittelen!

Bagarstugan

Illallistimme ensimmäisenä iltana Kvartet 5 -ravintolassa toisella puolella Maarianhaminan keskustaa, ja kävelimme sinne hotellilta 10 minuuttia. Vaikka ravintolaa on kehuttu paljon, en suosittelisi. En muista enää edes mitä söin pääruoaksi eikä tullut otettua kuviakaan. Toisena iltana söimme Indigo-nimisessä ravintolassa aivan hotellin vieressä. Söin aivan ihanan Toast Skagenin, jossa oli aivan liikaa käsinkuorittuja katkarapuja.

Indigon Toast Skagen

Julkkiskokki Michael Björklundin omistama Smakbyn on aivan ihana paikka ja reissun arvoinen. Sisäänkäynnin välittömässä läheisyydessä sijaitsevassa Smakbyn Puodissa myydään heidän omien herkkutuotteiden lisäksi muiden paikallisten ruoka- ja käsityöläisalan tuottajien tuotteita. Puodista löytyy vaikka mitä ihania tuliaisia kotiin, käsinpuhalletuista lasipulloista Michaelin omiin keittokirjoihin.  Myös itse ravintolasali on uskomattoman kaunis ja avara. Söimme Smakbyn lounaan ja jälkkäriksi tietysti riisipuuroon tehtyä Ahvenanmaan pannukakkua kermavaahdolla ja luumikiisselillä. Niin hyvää!

Smakbyn Ahvenanmaan pannukakku

Ahvenanmaalla arvostetaan selkeästi käsityötä ja pienyrittäjyyttä. Kaikissa paikoissa, joissa vierailimme oli aivan ihania pientuottajien herkkuja ja käsitöitä myynnissä. Esimerkiksi tuorepuristettua omenamehua oli laajasti saatavilla, ja omenaa löytyi myös monista limonaadeista ja siidereistä. Tiesitkö, että 2/3 Suomessa myytävistä kotimaisista omenoista on peräisin Ahvenanmaalta?

Kävitkö sinäkin MaariAnhaminassa tänä kesänä?

Lue myös: Kulinaristin Ahvenanmaa: Ravintolat, panimot ja suklaatehdas

1. villananna kirjoitti:

Tuo kauppa on ihana, ostin sieltä kahvia ja tarjottimen. Oltiin kesällä Ahvenanmaalla. Käytiin samalla Kastelholman linnassa.