Ruokaturisti
Kaupallinen yhteistyö

Ahvenanmaan risteily – Karanteenivapaa matka myös Helsingistä

Kaupallinen yhteistyö: Visit Åland ja Silja Line

Voitko kuvitella etten ollut ennen viime viikkoa koskaan käynyt Ahvenanmaalla? Kun sain kutsun Silja Linen järjestämälle ruokateemaiselle PR-risteilylle Ahvenanmaalle, en epäröinyt hetkeäkään. Pääsisinkö vihdoinkin nauttimaan aidosta Ahvenanmaan pannukakusta? Ahvenanmaan risteily oli parempi kuin olisin voinut kuvitellakaan. Visit Ålandin kanssa yhteistyössä järjestettyyn ohjelmaan kuului vierailuja paikallisten pienyritysten luona. Nyt kun kotimaa on ainoa vastuullinen ja karanteeniin matkakohde niin Ahvenanmaa on se eksoottisin valinta. Ja mahtavia uutisia Helsinkiläisille, Silja Linen sivuilla on varattavissa erikoismatka Victorialla Helsingistä suoraan Ahvenanmaalle ainoastaan 4.12 ja jouluristeily 24.12. Lue lisää!

Ihastuttava Mercedes Chocolaterie

Ahvenanmaan risteily Turusta

Lähdimme aamuviideltä bussilla Helsingistä kohti Turkua. Silja Galaxy lähti Turusta klo 8.30. ja saapui Maarianhaminaan klo 13.55. Satamassa oli todella väljää ja enemmistöllä oli maski päällä. Söimme aamiaisbuffetin heti laivaan päästyämme miltei tyhjässä ravintolassa. Hain aamupalan jälkeen Fast Lane-kahvilasta laten mukaani ja menin hyttiin tekemään töitä yhteiseen lounaaseen asti. Laivan Wi-Fi toimi yllättävän hyvin eikä edes Teams pätkinyt yhtään. Olin ikkunallisessa A-hytissä, joten sain ihailla Turun ja Ahvenanmaan saaristoa työnteon lomassa. Laivamatka kesti 5,5 tuntia ja meni todella nopeasti. Söimme kolmen ruokalajin lounaan Happy Lobster-ravintolassa, jonka jälkeen oli aikaa vielä ostoksille.

Ahvenanmaan risteily & juustopannacotta

Ahvenanmaalla on todettu ainoastaan 20 koronatapausta, ja nekin tuotu manner-Suomesta. Tämän takia ahvenanmaalaiset eivät juuri pidä maskia, vaikka laivalla turvatoimiin oli panostettu. Buffeteissa oli käsidesia saatavilla, jonka lisäksi ruokia otettaessa tuli pitää kertakäyttökäsineitä. Laivassa oli todella väljää, joten turvavälien pitäminen ei ollut mikään ongelma enkä tuntenut oloani turvattomaksi kertaakaan. Pidin maskia laivaan tullessa ja lähtiessäni, sillä ne on ne yleisimmät ruuhkakohdat. Ruuhkat tosin välttää kun malttaa odottaa viitisen minuuttia maihinnousun alkamisen jälkeen.

hotelli arkipelag

Yövyimme hotelli Arkipelagissa, joka oli n. 1o minuutin automatkan päässä satamasta. Hotelli sijaitsee meren rannalla Maarienhaminan keskustassa. Yövyin kahden hengen huoneessa neljännessä kerroksessa, josta oli näkymä merelle. Hotelli oli todella siisti ja oli aivan ihanaa nukkua yksi yö aivan rauhassa kun kukaan ei kömpinyt keskellä yötä sönkyyn. Ei sinällään, että hotellissa näin yleensä tapahtuisi, mutta pienet poikamme ovat ottaneet tavakseen kömpiä yöllä väliimme nukkumaan. Hotellissa on uima-allas ja sauna, mutta ne eivät olleet nyt valitettavasti koronan takia käytössä. Rakastin erityisesti hotellin aamiaista – se oli monipuolinen ja laatu näkyi kaikessa. Koska en syö lihaa, olen aika kranttu aamiaisilla. Nyt söin kuitenkin ihania tuoreita sämpylöitä paikallisella juustolla, kylmäsavustettua lohta ja brieta croisantin välissä ja kaiken kruunasi Ahvenanmaan pannukakku. Lisäksi mehustimella sai puristaa itselleen tuoretta appelsiinimehua, jonka lisäksi kumosin muutaman lime-inkiväärishotin. Aivan ihana aloitus päivälle!

Hotellin tiloissa sijaitsee kuukausi sitten avattu ravintola Compagniet, jossa oli aivan ihana tunnelma ja sisustus. Söimme illallista sisustukseltaan Intiasta vaikutteita hakeneessa ravintolassa, jossa on aivan mieletön ginivalikoima. Söin alkupalaksi hummerisliderin ja pääruoaksi ahventa hummerikastikkeessa.

kulinaristin Ahvenanmaa

Meillä oli aivan mieletön ohjelma suunniteltuna vierailumme ajaksi. Ensin kävimme tutustumassa Open Water Brewery -panimoon, ja pääsimme maistelemaan oluita. Sitten suuntasimme supersympaattiseen Amalias Limonadfabrik -tehtaalle, jonka yläkerrassa toimii myös Mercedes Chocolaterie. Meille oli katettu tunnelmalliseen tehtaanmyymälän kahvilaan aivan ihana limonaadi- ja suklaatasting. Ostin pojille tuliaiseksi supersöpöt leijonalimonaadit ja meille aikuisille suussasulavaa käsintehtyä suklaata.

Stallhagenin Panimomestari esitteli meille panimoa

Pääsimme seuraavana päivänä tutustumaan  Stallhagenin panimolle. Panimomestari esitteli meille panimon toiminnan ja pääsimme lopuksi maistelemaan oluita heidän panimoravintolaansa. Åland Distilleryä päin, jossa joimme pirteän makuiset long drinkit. Valitettavasti näitä Suomen kesään täydellisesti sopivia juomia saa ainoastaan Ahvenanmaalta. Ahvenanmaan reissun päätti matkan kohokohta:  ravintola Smakbyn riisipuuroon tehty Ahvenanmaan pannukakku luumukeiton ja kermavaahdon kera.

Ahvenanmaalla arvostetaan selkeästi käsityötä ja pienyrittäjyyttä. Kaikissa paikoissa, joissa vierailimme oli aivan ihania pientuottajien herkkuja ja käsitöitä myynnissä. Harmittelin, etten ottanut mukaani raahattavaa laukkua, sillä olisin saanut ostettua vaikka mitä kotiin. Esimerkiksi tuorepuristettua omenamehua oli laajasti saatavilla, ja omenaa löytyi myös monista limonaadeista ja siidereistä. Tiesitkö, että 2/3 Suomessa myytävistä kotimaisista omenoista on peräisin Ahvenanmaalta?

Paluumatka Baltic Princessin kyydissä

Palasimme Turkuun Baltic Princess laivalla klo 13.45. Söimme perinteisen buffetlounaan heti laivaan päästyämme. En ole käynyt aikoihin laivan buffetissa, ja oli kiva huomata miten vegaaniseen tarjontaan oli panostettu ihan oman noutopöydän verran. Kokosin itselleni perinteisen kalalautasen alkuun, jonka jälkeen keskityin vegaanisen pöydän antimiin. Lopuksi oli pakko maistella jälkkäripöydän antimia, vaikka olin suklaatehtaavierailun jälkeen sitä mieltä etten enää koskaan syö mitään makeaa. Kävin lounaan jälkeen ostamalla pojille Tax Freesta tuliaisiksi hieman karkkia ja Ryhmä Hau -paidat. Itselleni löysin silmänympärysvoiteen ja hoitavan hiusnaamion. Shoppailun jälkeen oli ihana vetäytyä vielä hyttiin lukemaan kirjaa ja nauttimaan siitä kuuluisasta omasta ajasta. Saavuimme Turkuun klo 19.15. ja pääsimme hyppäämään suoraan bussiin, joka vei meidät takaisin Helsinkiin viikonlopun viettoon. Kiitos mahtavasta matkasta ohjelmineen Silja Line ja kiitos mukana matkalla olleille huippuseurasta!

joko olet käynyt ahvenanmaalla?

Lue myös: Päiväristeily Tallinnaan ja Paks Margareeta merimuseo

Kaupallinen yhteistyö: Visit Åland ja Silja Line

1. Minna Kristallikimarasta kirjoitti:

Meillä oli todella kiva reissu ja tulipahan taas venytettyä mahalaukkuakin:) Yllätyin kuinka ihana maalaisidylli tuo Ahvenanmaa oikein onkaan ja se meri lähellä joka puolella, kun katsoi. Kyllä tämä innostaa sen verran, että varmaankin tulen vielä uudestaan reissuun sinne lähtemään: