Hae
Nina ja minit
Kaupallinen yhteistyö

Niskakipu ja päänsärky – Etätyöläisen vaivoista eroon

Kaupallinen yhteistyö: Kuntokauppa.fi

Niskakipu ja päänsärky ovat monelle etätyöhön siirtyneelle tuttuja vaivoja. Jäin miltei täysipäiväisesti kotitoimistolle viime vuoden maaliskuun puolessa välissä. Kärsin kireiden hartioiden aiheuttamasta päänsärystä monta kertaa viikossa koko viime kevään. Itselläni menevät hartiat helposti jumiin, ja hierojani kuvaili hartiaseutuani sanalla ”katastrofi” kun kävin etätöihin siirryttyäni valittelemassa niskakipua. Työergonomiassani ei ollut juurikaan valittamista, minulla on kotona näyttö ja sähköpöytä. Samoihin aikoihin havahduin siihen, että arkiliikunta on jäänyt miltei kokonaan pois klo 8-17 välillä ja koska en käynyt kevään jälkeen salillakaan, kaikki aerobinen liikunta oli käytännössä tippunut nollaan.  Päädyin lukemani perusteella siihen, että tarvitsen crosstrainerin, joka on monipuolisin ja tehokkain kotikuntolaite. Sain marraskuussa Kuntokauppa.fi  kuntoilutarvikekaupalta testiin pieneenkin tilaan menevän, pystyrunkoisen Fitnord Hiker 500F Crosstrainerin. Tukeva etuvetoinen crosstrainer mahtui juuri ja juuri työhuoneeseemme ja aloin treenaamaan sillä päivittäin 30 minuuttia korvaamaan menetetyn työmatkaliikunnan.

 

Niskakipu ja päänsärky katosivat liikkumisella

 

 

Kun lähdin testailemaan millaisia hyötyjä säännöllisestä aerobisesta liikunnasta crosstrainerilla on, en osannut jotenkin ajatella, että yksi niistä olisi jatkuvien niskakipujen väheneminen. Nyt kun asiaa miettii, niin läppärin edessä melko staattisessa asennossa istuminen tarvitsee vastapainokseen liikettä hartiaseudulle. Kotitoimistolla liikettä ei juurikaan tule, vaan moni syö lounaankin koneen ääressä. Pidin askelmittaria kotona ja normaalina toimistotyöpäivänä kertyneen 6000 askelen sijaan sain niitä kasaan vaivaiset 1500 etätyöpäivän aikana. Enää ei tarvitse vaeltaa neukkarista toiseen toimistolla, ja se näkyy liian pitkäkestoisena istumisena paikoillaan. Poljen siksi ennen työpäivää 30 minuutin treenin crosstrainerilla, joka tuo askelia noin 3400. Olin tyytyväinen, kun sain korvattua menetetyn työmatkaliikunnan, mutta vieläkin tyytyväisempi, kun huomasin jatkuvan päänsäryn ja hartioiden kireyden loppuneen.

 

 

Lueskelin millä liikkeillä tai venytyksillä etätyöntekijän niskakipua voisi lievittää ja parhaiten jäi mieleeni vapaasti lainattuna lause ”Niskakipujen kannalta paras asento on seuraava asento.” Hartiaseudulle pahinta on staattiisuus ja alueen lihakset tulisi pitää mahdollisimman paljon liikkeessä. Siksi hyppään nykyään palaveriputkien välissäkin ihan vain muutamaksi minuutiksi crosstrainerille estääkseni koneelle jymähtämisen. Crosstrainerin etu esimerkiksi kuntopyörällä polkemiseen on se, että kädet liikkuvat laajassa liikeradassa yläselkää myöten. Fitnord Hiker 500F crosstrainerin liikerata muistuttaa pitkän askelpituutensa ansiosta hiihtoa ja varmistaa siten, että niskat ovat kaikkea muuta kuin staattiset.

 

Mitä muuta tapahtui kolmessa kuukaudessa?

 

Kolmen kuukauden aktiivinen crosstrainer-treeni paransi ryhtiä huomattavasti

 

Kirjoittelin joulukuussa kokemuksiani kahden viikon crosstrainailun jälkeen. Toivoin crosstrainerin marraskuussa saatuani, että huomaisin maaliskuuhun mennessä muutoksia yleisen virkeystasoni lisäksi painossani ja kunnossani. En osannut edes ajatella, että pääsisin eroon niska-hartiaseudun kireydestä, joka on ehdottomasti suurin hyöty. Otin yllä olevan kuvaparin vasemman puoleisen kuvan marraskuussa, ja oikean puoleisen eilen. Näyttää siltä, että minulle kasvoi kolmessa kuukaudessa kaula. En ollut tajunnut ennen kuvaparin koottuani miten korkealla korvissa olkapääni olivatkiin jumissa olevien hartioiden takia!

 

Kuntoni on myös selkeästi kohentunut kolmessa kuukaudessa. Jaksan saman crosstrainer-treenin paljon paremmin kuin aloittaessani ja olen lisännyt vastuksia huomattavasti. Enää ei kotitalon neljänteen kerrokseen portaiden kipuaminenkaan hengästytä. Painoni on myös odotettavasti tippunut muutaman kilon, ja huomaan, että jalkalihakset ovat selkeästi kiinteytyneet. Crosstrainerilla treenaamisesta on tullut säännöllinen osa arkeani, ja uskon että positiiviset vaikutukset eivät jää tähän!

 

Muistakaahan liikkua etätoimistollakin!

 

Lue myös: Kokemuksia crosstrainerista – Liikuntaa kotitoimistolle jumittuneelle

Kaupallinen yhteistyö: Kuntokauppa.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *