Nina ja minit

Pitkä, luminen viikonloppu Napapiirillä

Vietimme viime viikonlopun Rovaniemen Napapiirillä, tunnelmallisessa Joulupukin Pajakylässä. Lensimme Rovaniemelle torstaina aamusta, ja takaisin Helsinkiin sunnuntai-illalla. Meidän viikonloppu Napapiirillä oli mielettömän onnistunut, myös ennakkoon jännitetyn lumitilanteen suhteen. Kun saavuimme torstaina, lumesta ei ollut tietoakaan. Pojat olivat hieman pettyneitä vaikka olimmekin heitä lumettomuudesta varoitelleetkin. Yön aikana oli kuitenkin satanut lunta, ja heräsimme perjantaina lumiseen maisemaan. Pojat olivat aivan haltioissaan lumen määrästä, etenkin kun joka yö satoi lisää lunta. Saimme hotellilta pulkat lainaan vierailumme ajaksi, ja pääsimme liikkumaan niillä kätevästi paikasta toiseen.

Viikonloppu Napapiirillä

Hotellin omat porot

Yövyimme Nova Skyland Hotelsin ihanassa mökissä aivan Pajakylän vieressä, siitä lisää myöhemmin! Viikonloppu oli juuri sellainen kuin odotimmekin. Pääsimme leikkimään lumessa, pulkkailemaan paikasta toiseen, nauttimaan Lapin luonnosta, tapaamaan yllättävän paljon poroja ja virittäytymään joulutunnelmaan. Kävimme Tallitontun pihalla ruokkimassa poroja, silittelemässä lampaita, ihmettelemässä laamoja ja alpakoita, grillaamassa avotulella makkaraa ja laskemassa pulkkamäkeä. Jos olet Rovaniemellä, suosittelen ehdottomasti käväisemään, aivan ihana paikka!

Tallitontun poroille jäkälää

Koko Joulupukin Pajakylä on niin tunnelmallinen paikka, että vaikkei olisi lainkaan jouluihminen, mieli saattaisi muuttua Pajakylässä vierailun jälkeen. Alueella soi joululaulut, ja joka puolella on kauniisti valaistuja kuusia. Me virittäydyimme joulutunnelmaan tapaamalla sen ainoan, oikean Joulupukin. Joulupukin luokse pääsee ilman sisäänpääsymaksua, kuvasta joutuu toki muutaman kympin maksamaan.

Napapiirin ylityspaikka ja Joulupukin talo

Ravintola Kotahovi

Koska olen melkoinen ruokaturisti, odotin matkaltamme myös paikallisia makuelämyksiä. En syö lihaa, eli poro jäisi välistä. Toivoin kuitenkin pääseväni  herkuttelemaan paikallisella leipäjuustolla lakkahillon kera. Löysimme onneksi Ravintola Kotahoven Pajakylän keskeltä, joka lupaili perinteisiä lappilaisia ja suomalaisia ruokia. Ravintolan sali oli aivan mielettömän tunnelmallinen, ja keskellä ravintolaa oli avotuli. Pojat lämmittelivät tulen äärellä, sillä olimme viettäneet pitkän aamupäivän lumessa leikkien.

Kotahoven listalta löytyi pojille kermaista lohikeittoa, joka on kummankin lempiruoka. Itse söin maukkaan katajanmarjalohen ja mieheni perinteisen poronkäristyksen. Mieleen jäi erityisesti taivaallinen mustikkapiirakka, joka hävisi poikienkin lautaselta ennätysajassa. Lapin kahvi tarjoiltiin leipäjuuston ja lakkahillon kanssa, kuten kuuluukin. Haaveilin seuraavana päivänä meneväni takaisin pelkästään kahville ja mustikkapiirakalle, mutta Kotahovi oli marraskuun ajan auki vain arkisin.

Lappilaiset jälkiruoat

Kävimme ravintolasta lähtiessämme moikkaamassa Joulupukin poroja, jotka Joulupukki on tuonut okeskelle Pajakylää, Joulupukin Kammarin takapihalle. Tarjolla on eri pituisia poroajeluita ja -safareita. Ilman ennakkovarausta pääsee ajalemaan porojen kyydissä 400 metrin tai kilometrin pituisen lenkin. Ja jos haluaa safarille, se vaatii ennakkovarauksen. Ravintola Kotahoven ikkunasta näkyivätkin porot.