Ruokaturisti

Lasten kanssa Pietarissa – Vinkit lapsiperheille

Vietimme lasten kanssa Pietarissa hiljattain pitkän viikonlopun. Pietari on mielestäni loistava kohde lapsiperheille, joten kirjoitin ylös vinkkimme Pietarin lomaan lasten kanssa. Junalla pääsee Pietariin nykyään todella kätevästi alle neljässä tunnissa. Me lähdimme matkaan kuitenkin autolla, sillä kyseisellä rajanylityspaikalla kelpaa nykyään maksuton e-viisumi, jota voi hakea verkossa ennakkoon. Lähdimme aamulla aikaisin ajamaan Helsingistä, ja pysähdyimme rajan tuntumassa sijaitsevaan Zsar Outlet Villageen. Lapsille oli siellä todella kiva sisäleikkipaikka, jossa pojat viihtyivät vallan mainiosti tunnin kunnes lähdimme lounaalle. Kävimme ensin sisällä tilaamassa ruoat Classic American Dinerista ja menimme ulos leikkimään ulkoleikkipaikkaan ravintolan eteen kunnes saimme ruokamme. Jatkoimme matkaa lounaan jälkeen rajalle, ja jonotimme siellä pari tuntia kun pojat nukkuivat päikkäreitä. Saavuimme Pietariin vasta myöhään illalla, ja menimme suoraan hotelliin yöunille.

lasten kanssa pietarissa – nähtävyydet

En ala nyt luettelemaan Pietarin must-see nähtävyyksiä kuten Eremitaasia, Mariinski teatteri, ja Iisakin kirkkoa, vaan keskityn lapsiperheille hauskoihin aktiviteetteihin. Ja niitähän Pietarin kaltaisessa suurkaupungissa riittää! Kesällä olisimme alle listaamieni lisäksi käyneet Divo Ostrov -nimisessä huvipuistossa, kävellyt joenvartta ihastelemassa Pietarin upeita kanavia ja ollut piknikillä kauniissa Taurian puistossa, jossa on lapsille leikkikenttiä.

luonnontieteellinen museo

Pietarin Zoological Museum sijaitsee Vasilievskin saarella, jonne pääsee keskustasta kanavan yli siltaa pitkin kävellen tai metrolla. Museo on ehdottomasti näkemisen arvoinen, ja aivan eri luokkaa kuin Helsingin Luonnontieteellinen museo. Pietarin luonnontieteellisestä löytyy todennäköisesti kaikki maailman eläimet ja jopa kokonaisena löydetty mammutti. Pojille museossa oli liikaakin nähtävää, ja he juoksentelivat ympäriinsä kunnes kohtasivat jotain todella kiinnostavaa. Jätimme vaunut museon aulaan, ja siinä ne odottelivat meitä kun tulimme takaisin. Muista ostaa lippu pienestä luukusta, noin 20 metriä pääoven vierestä ennen kuin menet sisään.

aurora sotalaiva

Aurora sotalaiva, joka on yksi Lokakuun vallankumouksen symboleita toimii nykyään museona. Se on osallistunut Venäjän-Japanin sotaan vuonna 1905 ja Ensimmäiseen maailmansotaan.  Aurora- alukselta ammuttiin Lokakuun vallankumouksen aloituslaukaus ja se sijaitsee edelleen samalla paikalla kuin vallankumouksen aikaan Nakhimov merisotakoulua vastapäätä. Laiva on todella vaikuttavan kokoinen, ja Joel oli innoissaan päästessään laivaan sisälle tutkimaan.

Miniatyyrimaailma

Grand Maket Russia  -niminen miniatyyrimaailma on ehdottomasti käymisen arvoinen nähtävyys. Kyseessä on todella taitavasti tehty ja yksityiskohtainen miniatyyriversio Venäjästä.  Pojat olivat aivan haltioissaan miniatyyrin liikkuvista autoista ja junista. Venäjä on niin suuri maa, että kiva päästä näkemään se edes minikoossa.

Topsy Turvy -talo

Nevsky Ave 5 osoitteessa sijaitsee hullunkurinen Topsy Turvy -talo, jossa kaikki on ylösalaisin. Vietimme sisällä vain 30 minuuttia, sillä talo ei ole kovin suuri vaikka siellä onkin pienille paljon tutkittavaa. Sisäänpääsymaksu oli 5€ per henkilö. Kannattaa ottaa kunnon kamera mukaan, sillä talosta saa todella hauskoja kuvia!

Ravintolassa lasten kanssa

Olin yllättynyt miten lapsiystävällinen kaupunki Pietari on. Jokaisessa ravintolassa missä kävimme, oli lapsille oma, laaja ruokalista. Kun kävimme esim. georgialaisessa ravintolassa, lasten listalle oli samoja ruokia pienempinä annoksina ja vähemmän mausteisina. Oli ihanaa, kun ei tarvinnut tilata nakkeja, lihapullia tai spaghetti bolognesea kuten Suomessa usein joutuu. Lisäksi suurimmassa osassa ravintoloita oli lapsille leikkinurkka, näitä saa ainakin Helsingissä nykyään metsästää. Yhdessä vähän kivemmassa ravintolassa oli maksuton lapsiparkki, johon lapsensa saattoi jättää hoitajalle kun hän ei enää jaksa istua pöydässä.

Ravintolan leikkinurkassa

Sokos hotel palace bridge

Yövyimme Sokos Hotel Palace Bridge hotellissa, koska työkaverini suositteli sitä. Vaikka kyseessä on Sokos Hotel, se oli tasoltaan lähempänä luksushotellia. Hotellin aamiainen oli aivan ihana, valikoima oli aivan erilainen kuin Suomen Sokos hotelleissa. Aamiaisella paistettiin tilauksesta omeletteja oman valinnan mukaan, ja tarjoiltiin kuohuvaakin. Hotelissa on aivan ihana kylpylä, jonka lukuisissa altaissa ja saunoissa viihdyimme poikien kanssa. Hotelli sijaitsi rauhallisella alueella Vasilievskin saarella, ja nimensä mukaisesti sen lähellä oli silta, jota pitkin kävelimme keskustaan. Luonnontieteellinen museo sijaitsi 10 minuutin kävelymatkan päässä. Suunnittelemme jo kesäksi reissua Pietariin, ja yövymme ehdottomasti samassa hotellissa.

Oletko jo käynyt pietarissa?