Hae
Nina ja minit

Pysyvä painonhallinta pätkäpaaston avulla

Monella on tavoitteena pysyvä painonhallinta ja itse olen löytänyt sen 16:8 pätkäpaastosta. Pätkäpaasto ei ole oikein toteutettuna väliaikainen dietti vaan pysyvä ruokailurytmin muutos. Se ei edellytä ruokavalion muutosta. Pätkäpaastolla ruokailut ajoitetaan esimerkiksi kahdeksan tunnin ajalle, ja ollaan 16 tuntia syömättä. Ennen ihmisillä ei ollut mahdollisuuksia syödä koko ajan ja pätkäpaasto oli sen myötä ihmisille aivan luonnollista. Kyseessä ei siis ole mikään uusi keksintö, vaikka tuntuu että moni nykyään pätkäpaastoa hehkuttaakin. Olin pätkäpaastolla puoli vuotta korona-ajan alkuun asti, se jotenkin jäi kun etätyöskentely alkoi ja lapset olivat kevään kotona päivähoidosta. Palasin pätkäpaastolle puolisen vuotta sitten enkä ole aikeissa lopettaa varmaan koskaan.

 

Pysyvä painonhallinta?

 

 

Itselleni pätkäpäästö tarkoittaa, että jätän aamiaisen välistä ja syön lounaan klo 11-12 aikaan. Seuraavaksi syön välipalan muistaessani kolmen aikaan, päivällisen viideltä ja iltapalan klo 19 mennessä yhdessä poikien kanssa. Noudatan siis 16:8 pätkäpaastoa, jossa olen 16 tuntia syömättä ja syön ateriani 8 tunnin aikaikkunan sisällä. En ole puritaani, vaan pätkäpaastoilen kuutena päivänä viikossa. Yleensä lauantai-iltana herkutellaan miehen kanssa leffaa katsoen ja sunnuntaisin on kiva syödä perheen kanssa iso, brunssityylinen aamiainen. En koe pätkäpaastoilun rajoittavan elämääni, koska teen poikkeuksia myös. Jos syön ravintolassa viimeisen suupalan klo 20 aikaan, syön seuraavana päivänä lounaan vasta klo 12.

 

Minua pätkäpaasto tukee pysyvässä painonhallinnassa – painoni ei nouse, vaan jopa laskee vähitellen. Elimistö tottuu nopeasti ateriarytmin muutokseen. Alussa tuntui mahdottomalta ajatukselta olla 16 tuntia syömättä, nyt ei enää tule mieleenkään syödä iltaisin. Monelle tuttu iltanapostelu, karkit, sipsit ovat jääneet samalla miltei kokonaan pois, sillä en ole tottunut syömään niitä päivisin muutenkaan.

 

 

Iltalehdessä vuosi sitten pätkäpaastoilustani kirjoitettu artikkeli

 

Pätkäpaaston hyödyt

Pätkäpaastoilusta on tehty paljon tutkimusta viime vuosina. Säännöllisen pätkäpaastoilun on todettu ainakin:

  • alentavan kolesterolia
  • vähentävän insuliinintuotantoa
  • pienentävän rasvaprosenttia
  • auttavan solujen uusiutumisessa

Se mikä itseäni kiinnostaa on se, että missään ei ole todettu pätkäpaastolla olevan mitään negatiivisia vaikutuksia. Jotkut arvelevat, että 16 tunnin syömättömyys aiheuttaisi ahmimista, mutten ole aikakaan itse tätä kokenut. Kun syö vähemmän,tekee mielikin syödä vähemmän. Kenties vatsalaukkukin pienenee hiljalleen siinä 16 tunnin paaston aikana, eikä edes pystyisi ahmimaan entiseen malliin.

Koska pätkäpaastolla syö väkisinkin vähemmän kuin normaalisti, paino tippuu pitkällä aikavälillä väkisinkin jos syö terveellisesti ja monipuolisesti.  Arvostan kuitenkin eniten sitä, että olen paljon pirteämpi enkä napostele iltaisin, jolloin unenlaatukin kärsii.

 

Oletko jo kokeillut pätkäpaastoa?

 

Lue myös: Pätkäpaasto – Vaikutukset kehooni ja elintapoihini

Pätkäpaasto – Vaikutukset kehooni ja elintapoihini

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *